PL EN DE
VOO VOO

Inauguracja festiwalu Fama 2012 to rockowo-folkowo-improwizująca grupa Voo Voo. Założona przez Wojciecha Waglewskiego, łączy muzyczne światy, przemierza równoleżniki, porusza się ponad odmiennymi kulturami. Zespół ma na swoim koncie trudną do zliczenia ilość płyt i koncertów. Jakakolwiek próba biografii grupy będzie w tym momencie jedynie zalążkiem tego, co powinno zostać powiedziane. Kolejny album Voo Voo – zatytułowany „Nowa płyta” – ukaże się jesienią tego roku.

Voo Voo istnieje nieprzerwanie już ćwierć wieku. To jedna z najbardziej pracowitych marek w historii polskiej muzyki – wydali przeszło 20 studyjnych albumów. W ich nagraniach usłyszeć można echa najróżniejszych światów, dziś już klasycznych, ale nade wszystko osobisty świat Voo Voo Na koncertach możemy spodziewać się nieprzewidywalnych wykonań zarówno z żelaznego kanonu Voo Voo („Jak gdyby nigdy nic”, „Flota Zjednoczonych Sił”, „Otwórz mi”, „Bo Bóg dokopie”), z ostatniego zdecydowanie rockowego albumu „Wszyscy muzycy to wojownicy” oraz utwory instrumentalne. Voo Voo na rockowo. Naprawdę rockowo. To w końcu zespół, który z gitarowego grania wyrósł i bez względu na to, jak akurat odjeżdżał w inne – jazzowe czy etniczne klimaty, dookoła właśnie takiego grania krążył.

„(…) Tutaj mamy powrót do rasowych, klasycznych schematów. Pobrzmiewa Hendrix, Led Zeppelin, czasem nawet coś z zadziornego, białego brytyjskiego rhythm and bluesa w stylu lat 60.” | Robert Sankowski, Gazeta Wyborcza

Wojciech Waglewski: „Jest kłopot z klasyfikacją. To, co gramy jest wynikiem sumy doświadczeń muzyków Voo Voo. Myślę, że to się wpisuje w ogólny pejzaż muzyki współczesnej, która najczęściej jest dziś eklektyczna. To znaczy zawiera elementy muzyki klasycznej, etnicznej, jazzowej, rockowej i nawet tanecznej. Wydaje mi się, że jeśli ktoś chce rozwijać muzyczny warsztat, musi się skłaniać ku innym kulturom, ponieważ każda z tych kultur uczy czegoś innego. Kultura afrykańska uczy fantastycznych podziałów rytmicznych, kultura Japonii uczy zupełnie odmiennego wewnętrznego napięcia związanego z muzyką, kultura Indii uczy z kolei jak okiełzać trans. W naszym przypadku muzyka jest bardzo osobistą formą wypowiedzi. To, co nas łączy w sposób najbardziej oczywisty z jazzem – to właśnie ta otwarta formuła grania. Nasze piosenki traktujemy jako punkt wyjścia, trochę jak standardy jazzowe, w spotkaniach z najrozmaitszymi muzykami. I w studio, ale zwłaszcza na koncertach. Na to wszystko nakładamy czasem, bo przecież nie zawsze, nasze fascynacje muzyką innych kultur… Co jeszcze? Nie lubimy się powtarzać. Mam przekonanie, że uprawianie zawodu muzyka jest dla wszystkich członków Voo Voo okazją stworzoną do tego, by zaryzykować gesty prawdy. W momencie, gdy czujemy, że się mechanizujemy, powtarzamy – musimy natychmiast to zerwać. Każda płyta jest elementem poszukiwań.”

Skład: Wojciech Waglewski – gitara, wokal | Mateusz Pospieszalski – saksofony, wokal | Michał Bryndal – perkusja | Karim Martusewicz – bas

WOJCIECH WAGLEWSKI – Gitarzysta, kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Założyciel i źródłosłów nazwy zespołu Voo Voo. Współpracował z zespołami Gaya i Osjan. W roku 1985 pojawiły się nagrania zapowiadane jako „Morawski Waglewski Nowicki Hołdys bez Hołdysa”, które następnie zaczęto sygnować inicjałami lidera, Wojtka Waglewskiego. W ten sposób w mediach rozpoczął funkcjonowanie zespół Voo Voo, z którym Wojciech Waglewski złączył nierozerwalnie następne lata swojej działalności. Współpracował ponadto z takimi artystami, jak Raz, Dwa, Trzy, Kazik, T.Love, Martyna Jakubowicz, Renata Przemyk, Lech Janerka, Edyta Bartosiewicz, Atrakcyjny Kazimierz, Justyna Steczkowska, Antonina Krzysztoń, Natalia Korczakowska, Kayah, Maria Peszek, Plateau, AbradAb. Jego specjalnością stały się duety. Występował z Tomaszem Stańko, Maciejem Maleńczukiem, Mateuszem Pospieszalskim, Maciejem Sobczakiem, Bartkiem „Borutą” Łęczyckim. Od 2008 roku wraz synem Fiszem prowadzi audycję „Magiel Wagli” w Programie III Polskiego Radia. Laureat Paszportu Polityki 1995. Wielokrotnie nominowany i nagradzany nagrodą  polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk, m.in.: Kompozytor Roku (1994, 2008, 2009) i Produkcja Muzyczna Roku (2006).

MATEUSZ POSPIESZALSKI – Kompozytor, aranżer. Gra na saksofonie, fletach, klarnecie basowym, instrumentach klawiszowych, akordeonie, śpiewa. Członek Akademii Fonograficznej ZPAV. Współpracował z zespołami: Śmierć Kliniczna, Maanam, Tie Break i Graal oraz Stanisławem Sojką, Anną Marią Jopek, Januszem Radkiem. Obecnie gra w zespole Voo Voo i współpracuje z zespołami YeShe oraz 2Tm2,3. Jest producentem muzycznym i aranżerem płyt Justyny Steczkowskiej, Zakopower, Janusza Radka. Wielokrotny producent muzyczny i aranżer Koncertów Galowych PPA we Wrocławiu (m.in.: „Nick Cave i Przyjaciele – W moich ramionach”, „Artyści piosenki. Kurt Weill”). Od lat komponuje dla filmu i teatru. Jest autorem muzyki do filmów fabularnych i animacji. Za muzykę do „Gorącego czwartku” otrzymał nagrodę na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1994). Pisze również muzykę do spektakli teatralnych i Teatru Telewizji. W roku 2002, za muzykę do spektaklu „W 80 dni dookoła świata” (Teatr Rozrywki w Chorzowie, reż. Jerzy Bielunas) otrzymał Złotą Maskę – nagrodę za twórczość teatralną w Województwie Śląskim. W lutym 2010 roku nominowany do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk w kategorii Kompozytor Roku.

MICHAŁ BRYNDAL – Jeden z założycieli zespołu SOFA, od 2011 roku perkusista Voo Voo. Ma na swoim koncie współpracę z zespołem Gribojedow, wokalistką Marią Namysłowską (grupa Mary Go Round), ze skrzypkiem i kompozytorem Adamem Bałdychem (Storyboard) oraz z czołowymi polskimi twórcami hip-hopowymi. Współtworzy zespół jazzowy Staff, z którym koncertował na Skok Jazz Sopot Festival oraz – w ramach festiwalu miast partnerskich – w Leiden (Holandia). Grupa zdobyła I miejsce na VIII Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni. Na tym samym przeglądzie Michał Bryndal otrzymał dodatkową nagrodę dla najlepszego instrumentalisty.

KARIM MARTUSEWICZ – Lider i założyciel zespołu Karimski Club. Z Voo Voo związany od roku 1998. Wcześniej współtworzył zespół Woobie-Doobie, grał na basie w musicalu „Metro”. Koncertował z różnymi zespołami, głównie funkowo-jazzowymi, w Austrii, Niemczech, Włoszech, Turcji. Grał na Festiwalu Jazzowym Montreux’97 z Delmarem Brown’em oraz Dong Wimbish’em.

www.voovoo.pl
www.facebook.com/zespolvoovoo