PL EN DE
PROFESJONALIZM sekstet jazzowy Marcina Maseckiego

Zespół został założony przez pianistę i kompozytora Marcina Maseckiego – muzyka, którego jedni określają następcą Krzysztofa Komedy i Tomasza Stańko, inni zaś widzą w nim kontestatora, odrzucającego cały dorobek polskiego jazzu. Są też tacy, którzy ryzykują określenie ‘artysta genialny’. Profesjonalizm to pierwszy autorski projekt Maseckiego, w którym prezentuje się jako dojrzały kompozytor. „Chopin Chopin Chopin” (Lado ABC, 2011) to pierwsza płyta zespołu Profesjonalizm. Materiał muzyczny został skomponowany przez lidera grupy – Marcina Maseckiego – w połowie 2010 roku za namową warszawskiego Domu Kultury Śródmieście. Premierowe wykonanie miało miejsce w Parku im. Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza podczas festiwalu ArtPark. W kwietniu 2011 roku, po legendarnej czterodniowej rezydencji koncertowej w klubokawiarni Chłodna 25, Profesjonalizm wszedł do analogowego studia Macieja Cieślaka i dokonał rejestracji muzycznej w przedwojennych warunkach audio. Premiera płyty miała miejsce 1 września, a dzień później – w dość zaskakującej scenerii warszawskiej restauracji Mozaika – zespół zagrał koncert premierowy. Na wydarzenie zapraszało ogłoszenie przygotowane przez pracowników Mozaiki: ‘Dziś koncert jazzowy NA ŻYWO’. Zarówno ten koncert, jak i sama płyta, zostały przyjęte co najmniej entuzjastycznie.

Debiutancki album sekstetu został wydany przez warszawskie wydawnictwo Lado ABC, którego powstanie w roku 2004 stanowiło odpowiedź na zapotrzebowanie stołecznej sceny muzyki improwizowanej. Od tamtego czasu nakładem Lado ABC ukazują się kolejne płyty Baaby, Meritum, Mitch & Mitch, Paristetris i innych. Lista zrealizowanych wydawnictw to ponad 40 tytułów z muzyką elektroniczną, gitarową, akustyczną, kameralną, jazzową. Zapoznając się z ofertą Lado ABC, mamy do czynienia z płytami, będącymi świadectwem pewnego czasu, odzwierciedlającymi aktualną scenę niezależną. Niech przywołana liczba 40 albumów będzie dowodem wielkiej jej żywotności.

„Marcin Masecki – od kilku lat niezmiennie określany jako najbardziej twórczy i zaskakujący polski pianista jazzowy i klasyczny. Do wybrzmienia ostatniej nuty koncertu możemy być pewni jednego, będzie to coś nieprzewidywalnego!!!” | Jazz Forum, lipiec 2011

„Jest to pierwszy projekt, który skomponowałem. Jest to pierwszy raz, kiedy musiałem i chciałem to zrobić – kiedy siadłem nad białą kartką papieru i musiałem coś wymyślić. Wcześniej w dużej mierze opierałem rozmaite działania o improwizację i aranżację. (…) Tutaj musiałem od A do Z wszystko ogarnąć, wymyślić ludzi, powiedzieć im, co zagrać i jak zagrać – w ten sposób był to przełomowy projekt.” | Marcin Masecki w wywiadzie Kajetana Prochyry, jazzarium.pl

Skład: Marcin Masecki – piano |  Kamil Szuszkiewicz – trąbka | Michał Górczyński – saksofon, klarnet | Tomasz Duda – saksofon | Piotr Domagalski – kontrabas | Jerzy Rogiewicz – perkusja

www.marcinmasecki.com
www.ladoabc.com



WYKONAWCY

MARCIN MASECKI – Artysta okrzyknięty nowym duchem polskiego jazzu, którego twórczość w tej dziedzinie jest zakorzeniona w muzyce klasycznej oraz rozwija się na przekór oczekiwaniom i konserwatyzmowi publiczności sceny jazzowej. Warszawiak, pianista, kompozytor. W wieku 12 lat zaczął chodzić na jam sessions do nieistniejącego już Akwarium, gdzie poznał mużyków, z którymi założył pierwszy zespół. Kilka lat później poznał członków grupy Alchemik, do których dołączył w 1997 roku. W roku 2000 otrzymał stypendium prestiżowego Berklee Colege of Music w Bostonie. Tam poznał m.in muzyków z którymi założył trio TAQ, oraz wokalistkę i swoją przyszłą żonę, Candelarie Saenz Valiente. Po ukończeniu studiów wrócił do Polski i związał się ze stołeczną sceną improwizowano-alternatywną. Laureat wielu nagród, w tym pierwszego miejsca na Międzynarodowym Konkursie Pianistów Jazzowych w Moskwie (2005) oraz Grand Prix Jazz Hoeilaart w Bruskeli z zespołem Alchemik (1998). Od roku 2006 wydaje płyty w warszawskiej wytwórni niezależnej Lado ABC. Jest członkiem zespołu Paristetris, prowadzi sekstet jazzowy Profesjonalizm. Pełni również funkcję dyrektora pierwszej edycji WORu – Warszawskiej Orkiestry Rozrywkowej im. Igora Krenza. Współpracował z wieloma artystami: Tomaszem Stańko, Michałem Urbaniakiem, Andrzejem Jagodzińskim, Maciem Morettim, Raphaelem Rogińskim, Michałem Górczyńskim, Wacławem Zimplem, Tomaszem Pokrzewińskim, Candelarią Saenz Valiente, rodziną Waglewskich oraz z zespołami: Alchemik, Pink Freud, Niewinni Czarodzieje. Realizuje również solowe projekty muzyczne, nagrywa kolejne albumy: „Mięso” (2007), „Bob” (2009), „John” (2010). Lider i autor kompozycji sekstetu jazzowego Profesjonalizm (album „Chopin Chopin Chopin”, 2011). Jego równoległą pasją jest muzyka klasyczna XVIII wieku, którą wykonuje regularnie na warszawskich scenach. Przygotowuje również płytę z nagraniem ogromnego utworu dość znanego kompozytora, o której jednak trochę wstyd mu pisać, gdyż już zbyt wiele razy zapowiadał jej rychłe wydanie. Mieszka w Warszawie i Buenos Aires. | „Porywające nagrania i entuzjastyczne recenzje z koncertów nie zapewniły Maseckiemu miejsca w programach najpopularniejszych jazzowych lokali w stylu warszawskiego Tygmontu. Ale mimo to koncertuje sporo. Tyle że w miejscach do tej pory z jazzem raczej niekojarzonych – niezależnych klubach i kawiarniach. Bilety trzeba zwykle rezerwować wcześniej, bo muzyk dorobił się już wiernej rzeszy fanów. (…) Konsekwentnie odrzuca klasyczny jazz z twórczością Krzysztofa Komedy na czele. Nie interesuje go też amerykański jazzowy mainstream – brak w jego muzyce wpływów Branforda Marsalisa czy Milesa Daviesa. Owszem, Masecki przyznaje się do fascynacji Keithem Jarrettem czy Herbiem Hancockiem, lecz głównych inspiracji pianisty należy szukać gdzie indziej. Jego jazz wyrasta z muzyki klasycznej.” | Max Fuzowski, newsweek.pl



KAMIL SZUSZKIEWICZ – Jedna z najmocniejszych osobowości polskiej sceny niezależnej, artysta wszechstronny, muzyk o szerokich zainteresowaniach i potrzebach muzycznych. Trębacz, absolwent Wydziału Jazzu warszawskiej PSM II stopnia przy ul. Bednarskiej. Współpracował z wieloma oryginalnymi artystami, wśród których znaleźli się m.in.: malijski lutnista i szaman Adamo Kamissoko, perkusista i legenda polskiej awangardy Władysław Jagiełło, izraelski saksofonista Assif Tsahar, oraz – Hubert Zemler, Marcin Masecki, Wojtek Traczyk, Rafał Sarnecki i grupy Wolfram, Baaba, Mitch&Mitch, Cinq G. W latach 2001-2007 założył i prowadził Kolektyw Etopiryna. Aktualnie gra w zespołach Kapacitron, Trifonidis Free Orchestra oraz – Profesjonalizm. Na swoim koncie ma również solowy album „Prolegomena” (2011).



MICHAŁ GÓRCZYŃSKI – Artysta związany ze sceną muzyki awangardowej i improwizowanej, łączący aktywność koncertową z poszukiwaniami indywidualnych technik instrumentalnych i bezkompromisowymi eksperymentami na granicy muzyki i performance art. Klarnecista, saksofonista, absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina. Od 1998 roku komponuje muzykę na różne składy instrumentalne. Czynnie zajmuje się improwizacją i interpretacją muzyki współczesnej. Występował jako solista z zespołem de Ereprijs, Kwartetem Śląskim, Orkiestrą Aukso, Filharmonią Podlaską. Uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Muzyki Współczesnej w Darmstadt, gdzie prezentował autorskie techniki wykonawcze na klarnecie basowym. Jest twórcą instalacji, tekstów teoretycznych, audycji radiowych oraz filmów undergroundowych. Współtworzy zespół Kwartludium, specjalizujący się w (pra)wykonaniach muzyki współczesnej. Współpracuje m.in. z Mikołajem Trzaską, Pawłem Szamburskim i Wacławem Zimplem (Ircha Pneumatic), Zdzisławem Piernikiem, Joe McPhee, Andrzejem Izdebskim, djem Lenarem, Le Quan Ninhem, Fredericiem Blondy, zespołami Cukunft, Pink Freud, Profesjonalizm. Od roku 2008 roku pracuje nad poszerzaniem możliwości brzmieniowych klarnetu basowego, inspirując się beat boxem i współpracując z jednym z najlepszych polskich beat boxerów ‘Tik Takiem’ Patrykiem Matelą. | „Oszczędny w ruchach i gestach, skupiony całkowicie na tym, co gra. Wsłuchany w brzmienie swojego klarnetu i klarnetu basowego. Albo saksofonu tenorowego, albo flecików i gwizdków. Właśnie prawykonuje holenderską kompozycję na Warszawskiej Jesieni. Albo gra z Kwartetem Śląskim Inside – Outside Witolda Szalonka w Fabryce Wódki Koneser. Albo gra ze swoim zespołem dzieło młodego polskiego twórcy. Albo improwizuje wraz z przyjaciółmi muzykę bez granic. Albo komponuje najnowszy utwór do tekstów w suahili, albo pisze manifest, albo robi muzykę do teatru i filmu, albo prezentuje katalog swoich brzmień na CD. Michał Górczyński. | Krzysztof Trzewiczek, Jan Topolski, glissando.pl



TOMASZ DUDA – Klasycznie wykształcony muzyk, improwizujący na saksofonach, klarnetach i fletach. Wykonuje muzykę klasyczną, jazzową, eksperymentalną, rockową i popową. Saksofonista, absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej. W latach 1987-1994 współtworzył zespoły Andrzeja Bonarka: Lastr Splin, Teenbeat, Nie Znam Tego Człowieka i Charlie Winorośl. Był również członkiem Donnermaschine, Bardzo Orkiestra, Mimofoni, Ludofoniarze i wielu innych. Brał udział w Djazzporch Pawła Szamburskiego i Galimadjazach Patryka Zakrockiego oraz w warsztatach prowadzonych przez Bruno Chevillon, w warsztatach i sesjach muzyki improwizowanej w Conservatoire National de Région de Strasbourg, Kursie Mistrzowskim prowadzonym przez prof. Güntera Priesnera z Hochschule für Musik Nürberg-Augsburg, Międzynarodowych Kursach Muzyki Elektronicznej Accanthes/IRCAM w Krakowie, Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Gdańsku i Puławach. Jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Apeiron oraz Stowarzyszenia Kulturalnego Lado ABC. Współpracował i współpracuje z takimi artystami jak: Tomasz Stańko, Justyna Steczkowska, Ania Dąbrowska, Monika Brodka, Liroy, Kasia Nosowska, Novika. Jest członkiem zespołów: Baaba, Mitch&Mitch, Pink Freud, Profesjonalizm, Tricphonix Street Band. Koncertuje w Polsce, Europie i Ameryce Południowej. Brał udział w nagraniach muzyki jazzowej, eksperymentalnej, teatralnej.



PIOTR DOMAGALSKI – Muzyk sesyjny, improwizujący, akompaniator.  Współpracuje z artystami o bardzo różnej proweniencji. Kontrabasista i gitarzysta basowy, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Współtwórca tria jazzowego Levity, z którym nagrał dwa albumy: „Levity” (Lado ABC, 2009), „Chopin Shuffle” (Universal 2010). Współpracował m.in. z Januszem Muniakiem, Leipzig Bach Festival Orchestra, Basią Stępniak-Wilk, Stanem Borysem, zespołem Trzy Dni Później i Piotrem Polkiem.



JERZY ROGIEWICZ – Perkusyjna maszyna do czynienia muzycznych cudów. Precyzja jego gry zdaje się wystawiać na próbę doskonałość zapisu nutowego. Perkusista i kompozytor. W przypadku absolutnej konieczności – również wibrafonista. Ukończył studia w klasie kompozycji prof. Zbigniewa Bujarskiego krakowskiej Akademii Muzycznej. Studiował także u Krzysztofa Pendereckiego (kompozycja i instrumentacja) oraz Magdaleny Długosz (muzyka elektroniczna). W czasie studiów występował jako perkusista jazzowy z takimi muzykami jak Janusz Muniak, Maciej Adamczak czy Paweł Kaczmarczyk. Razem z Piotrem Domagalskim i Jackiem Kitą stworzył w 2005 zespół levity, z którym nagrał trzy albumy: „Levity” (Lado ABC, 2009), „Chopin Shuffle” (Universal 2010), „Afternoon Delights” (Lado ABC, 2011). Jest także członkiem zespołów Pink Freud, Trifonidis Orchestra oraz JazzBand BigBand i Profesjonalizm Marcina Maseckiego. Obecnie mieszka w Warszawie, gdzie komponuje i gra z takimi artystami jak Joanna Duda, Gaba Kulka, Maciej Bielawski, Wojtek Mazolewski i Patryk Zakrocki.