Tematem występu jest słynny Koncert klarnetowy A-dur (KV 622) Wolfganga Amadeusza Mozarta. Duet Boening tworzą muzycy o klasycznym wykształceniu i czynnie uprawiający muzykę poważną: Michał Górczyński jest członkiem kwartetu Kwartludium, Marcin Masecki pracuje od lat nad cyklem „Sztuka Fugi” J.S. Bacha i regularnie gra koncerty z repertuarem klasycznym. Obaj biorą również czynny udział w tworzeniu ponadgatunkowej sceny muzyki niezależnej i improwizowanej (zespoły Cukunft, Profesjonalizm, Paristetris). W tym dualistycznym duchu Boeing wędruje przez partyturę Mozarta, to zbliżając się do oryginału, to od niego odbiegając. Jest to twórczy i nieprzewidywalny dialog z tym sztandarowym utworem kompozytora.
WYKONAWCY
MARCIN MASECKI – Artysta okrzyknięty nowym duchem polskiego jazzu, którego twórczość w tej dziedzinie jest zakorzeniona w muzyce klasycznej oraz rozwija się na przekór oczekiwaniom i konserwatyzmowi publiczności sceny jazzowej. Warszawiak, pianista, kompozytor. W wieku 12 lat zaczął chodzić na jam sessions do nieistniejącego już Akwarium, gdzie poznał mużyków, z którymi założył pierwszy zespół. Kilka lat później poznał członków grupy Alchemik, do których dołączył w 1997 roku. W roku 2000 otrzymał stypendium prestiżowego Berklee Colege of Music w Bostonie. Tam poznał m.in muzyków z którymi założył trio TAQ, oraz wokalistkę i swoją przyszłą żonę, Candelarie Saenz Valiente. Po ukończeniu studiów wrócił do Polski i związał się ze stołeczną sceną improwizowano-alternatywną. Laureat wielu nagród, w tym pierwszego miejsca na Międzynarodowym Konkursie Pianistów Jazzowych w Moskwie (2005) oraz Grand Prix Jazz Hoeilaart w Bruskeli z zespołem Alchemik (1998). Od roku 2006 wydaje płyty w warszawskiej wytwórni niezależnej Lado ABC. Jest członkiem zespołu Paristetris, prowadzi sekstet jazzowy Profesjonalizm. Pełni również funkcję dyrektora pierwszej edycji WORu – Warszawskiej Orkiestry Rozrywkowej im. Igora Krenza. Współpracował z wieloma artystami: Tomaszem Stańko, Michałem Urbaniakiem, Andrzejem Jagodzińskim, Maciem Morettim, Raphaelem Rogińskim, Michałem Górczyńskim, Wacławem Zimplem, Tomaszem Pokrzewińskim, Candelarią Saenz Valiente, rodziną Waglewskich oraz z zespołami: Alchemik, Pink Freud, Niewinni Czarodzieje. Realizuje również solowe projekty muzyczne, nagrywa kolejne albumy: „Mięso” (2007), „Bob” (2009), „John” (2010). Lider i autor kompozycji sekstetu jazzowego Profesjonalizm (album „Chopin Chopin Chopin”, 2011). Jego równoległą pasją jest muzyka klasyczna XVIII wieku, którą wykonuje regularnie na warszawskich scenach. Przygotowuje również płytę z nagraniem ogromnego utworu dość znanego kompozytora, o której jednak trochę wstyd mu pisać, gdyż już zbyt wiele razy zapowiadał jej rychłe wydanie. Mieszka w Warszawie i Buenos Aires. | „Porywające nagrania i entuzjastyczne recenzje z koncertów nie zapewniły Maseckiemu miejsca w programach najpopularniejszych jazzowych lokali w stylu warszawskiego Tygmontu. Ale mimo to koncertuje sporo. Tyle że w miejscach do tej pory z jazzem raczej niekojarzonych – niezależnych klubach i kawiarniach. Bilety trzeba zwykle rezerwować wcześniej, bo muzyk dorobił się już wiernej rzeszy fanów. (…) Konsekwentnie odrzuca klasyczny jazz z twórczością Krzysztofa Komedy na czele. Nie interesuje go też amerykański jazzowy mainstream – brak w jego muzyce wpływów Branforda Marsalisa czy Milesa Daviesa. Owszem, Masecki przyznaje się do fascynacji Keithem Jarrettem czy Herbiem Hancockiem, lecz głównych inspiracji pianisty należy szukać gdzie indziej. Jego jazz wyrasta z muzyki klasycznej.” | Max Fuzowski, newsweek.pl
MICHAŁ GÓRCZYŃSKI – Artysta związany ze sceną muzyki awangardowej i improwizowanej, łączący aktywność koncertową z poszukiwaniami indywidualnych technik instrumentalnych i bezkompromisowymi eksperymentami na granicy muzyki i performance art. Klarnecista, saksofonista, absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina. Od 1998 roku komponuje muzykę na różne składy instrumentalne. Czynnie zajmuje się improwizacją i interpretacją muzyki współczesnej. Występował jako solista z zespołem de Ereprijs, Kwartetem Śląskim, Orkiestrą Aukso, Filharmonią Podlaską. Uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Muzyki Współczesnej w Darmstadt, gdzie prezentował autorskie techniki wykonawcze na klarnecie basowym. Jest twórcą instalacji, tekstów teoretycznych, audycji radiowych oraz filmów undergroundowych. Współtworzy zespół Kwartludium, specjalizujący się w (pra)wykonaniach muzyki współczesnej. Współpracuje m.in. z Mikołajem Trzaską, Pawłem Szamburskim i Wacławem Zimplem (Ircha Pneumatic), Zdzisławem Piernikiem, Joe McPhee, Andrzejem Izdebskim, djem Lenarem, Le Quan Ninhem, Fredericiem Blondy, zespołami Cukunft, Pink Freud, Profesjonalizm. Od roku 2008 roku pracuje nad poszerzaniem możliwości brzmieniowych klarnetu basowego, inspirując się beat boxem i współpracując z jednym z najlepszych polskich beat boxerów ‘Tik Takiem’ Patrykiem Matelą. | „Oszczędny w ruchach i gestach, skupiony całkowicie na tym, co gra. Wsłuchany w brzmienie swojego klarnetu i klarnetu basowego. Albo saksofonu tenorowego, albo flecików i gwizdków. Właśnie prawykonuje holenderską kompozycję na Warszawskiej Jesieni. Albo gra z Kwartetem Śląskim Inside – Outside Witolda Szalonka w Fabryce Wódki Koneser. Albo gra ze swoim zespołem dzieło młodego polskiego twórcy. Albo improwizuje wraz z przyjaciółmi muzykę bez granic. Albo komponuje najnowszy utwór do tekstów w suahili, albo pisze manifest, albo robi muzykę do teatru i filmu, albo prezentuje katalog swoich brzmień na CD. Michał Górczyński. | Krzysztof Trzewiczek, Jan Topolski, glissando.pl
www.marcinmasecki.com
www.ladoabc.com
BOEING